زمان تعویض نوار بهداشتی

نکات تعیین زمان تعویض نوار بهداشتی

قاعدگی یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی است که ماهیانه میلیون ها نفر آن را در سراسر جهان تجربه می کنند؛ از آنجایی که بهداشت دوران قاعدگی موجب حفظ و ارتقای سلامت افراد در این دوران می شود پس، تعیین زمان مناسب تعویض نوار بهداشتی بسیار مهم است. تعویض نوار بهداشتی در زمان مناسب به جلوگیری از آلودگی های میکروبی و بروز بیماری های عفونی همچون عفونت ادراری یا عفونت قارچی، انتشار بوی بد و همچنین نشت تصادفی جریان کمک می کند.

هر چند برای جریان های کمی سنگین تر هر 3 تا 4 ساعت زمان تعویض نوار بهداشتی ایده آل است اما، این موضوع می تواند به سطح راحتی شما، میزان جریان و نوع و کیفیت نوار بهداشتی که استفاده می کنید بستگی داشته باشد. با این حال، حتی اگر جریان قاعدگی بسیار سبک باشد بازهم تعویض نوار بهداشتی به عنوان اصول اولیه مراقبتی بهداشتی در طول دوره قاعدگی ضروری است. این مطالعه نیز در ادامه به نکاتی برای تعیین زمان تعویض نوار بهداشتی و اهمیت تعویض نوار بهداشتی می پردازد.

اهمیت تعیین زمان تعویض نوار بهداشتی

عدم تعویض منظم نوار بهداشتی با تماس و تعامل مداوم بین نوار بهداشتی و پوست، احتمال اصطکاک، ایجاد بو، گرما، رطوبت، مواد مصنوعی، درماتیت تماسی، واژینوز باکتریایی و عفونت های مجاری ادراری را افزایش می دهد.

اصطکاک: استفاده طولانی مدت و عدم تعویض منظم نوار بهداشتی می تواند باعث ایجاد بثورات ناشی از اصطکاک بین نوار بهداشتی و پوست شما شود. استفاده از نوارهای بهداشتی ساخته شده از پنبه، اصطکاک را کاهش می‌دهد و از پوست شما به میزان قابل توجهی محافظت می‌کند. همچنین در نظر گرفتن تناسب اندازه نوار بهداشتی و توانایی های جذب نوار بهداشتی در کاهش میزان اصطکاک اهمیت بسیاری دارد.

تماس پوست با مواد مصنوعی و شیمیایی: اکثر شرکت‌های تولید کننده نوار بهداشتی در سراسر جهان، نوار بهداشتی های مصنوعی تولید می‌کنند. نوار بهداشتی های مصنوعی حاوی سلولز فوق جاذب و رایحه هایی معطر می باشند که می توانند برای پوست مضر باشند. استفاده طولانی مدت از نوارهای بهداشتی مصنوعی می تواند به لایه بیرونی این گونه پدها آسیب برساند و منجر به نشت مایعات مصنوعی در داخل نوار بهداشتی شود. تماس مستقیم با ترکیبات مصنوعی و همینطور لایه پلاستیکی سطح برخی از نوارهای بهداشتی می تواند به پوست ناحیه تحت نوار بهداشتی آسیب برساند.

درماتیت تماسی: واکنش آلرژیک(حساسیت) پوست در تماس با هرگونه مواد غیرطبیعی نشانگر درماتیت تماسی است. ناحیه واژن نرم ترین پوست را دارد و مستعد ابتلا به میکروب ها و عفونت ها می باشد. تماس طولانی مدت با نوار بهداشتی باعث تحریک پوست ظریف فرج و ایجاد آلرژی می شود. درماتیت پوستی در تماس پوست با مواد شیمیایی یا ترکیبات پلاستیکی تشدید می گردد. بنابراین استفاده از نوارهای بهداشتی ساخته شده از مواد گیاهی و طبیعی برای افراد مبتلا به درماتیت پیشنهاد می گردد.

بو، گرما و رطوبت: نوار بهداشتی در قسمت پایین بدن قرار می گیرد و خود عایق حرارتی و رطوبت خروجی می شود. نوار بهداشتی رطوبت خونریزی را جذب کرده و خیس می شود، علاوه براین دمای بدن و هوا در نواحی تحت نوار بهداشتی محبوس شده و باعث ایجاد بوی بد و عرق می شود. خون خروجی از واژن معمولا با باکتری، مخاط و سایر مایعات بدن مخلوط می شود. هنگامی که برای مدت طولانی در پد محبوس شود، می تواند باعث ایجاد بوی گندیده شود.

برای پیشگیری یا حل این مشکل می توان از نوارهای بهداشتی که دارای قابلیت تنفس بیشتری می باشند، استفاده کرد زیرا با وارد شدن هوای بیشتر به داخل نوار بهداشتی گرما و بو از بین می رود. همچنین تعویض مکرر پدها نیز در تنظیم جریان هوا نقش اساسی دارد. برند معتبر و پیشرو در کیفیت لیدی کر محصولات نوار بهداشتی نرم و لطیف خود را در اندازه و ضخامت های مختلف با قابلیت تنفس و قدرت جذب بالا، از خمیر کاغذ بکر و 100 درصد طبیعی تولید می کند که حاوی هیچ گونه ماده مصنوعی و شیمیایی نمی باشند.

واژینوز باکتریایی(Bacterial Vaginosis): واژینوز باکتریایی عفونتی باکتریایی است که در ناحیه واژن به دلیل عدم تعادل باکتری های مفید و افزایش باکتری های مضر ایجاد می شود. برخی از علائم این بیماری خارش واژن، بوی غیر طبیعی، ترشحات غیرعادی در طول قاعدگی می باشد؛ از شایع ترین علائم واژینوز باکتریایی تغییر در رنگ خون پریود در طول قاعدگی است. عدم تعویض نوار بهداشتی و استفاده طولانی مدت از نوار بهداشتی، شستشوی غیر اصولی، رابطه جنسی غیر محافظتی و… می توانند از عوامل ایجاد کننده عفونت باشند. تشخیص و درمان واژینوز باکتریایی نیاز به مشاوره و تشخیص پزشکی دارد.

عفونت های مجاری ادراری: عفونت ادراری نوعی عفونت شایع در زنان است که از واژن شروع شده، به داخل رحم گسترش می‌یابد و حتی کلیه ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. عفونت های مجاری ادراری در کوتاه ترین زمان ممکن به عفونت های مزمن تبدیل می‌شوند. عدم تعویض نوار بهداشتی و پوشیدن یک نوار بهداشتی برای مدت طولانی همزمان با انتشار خون و ایجاد رطوبت و گرما می تواند باعث رشد و تکثیر باکتری ها و قارچ ها شود. 

در چنین شرایطی باکتری‌ها و قارچ‌ها نیز می‌توانند عفونت‌های قارچی، عفونت‌های دستگاه ادراری یا سایر شرایط مرتبط با کانال را منجر شوند. اما رعایت بهداشت دوران قاعدگی، تعویض نوار بهداشتی بصورت منظم به پیشگیری از شیوع عفونت ادراری در دوران قاعدگی کمک می‌کند.

خطر ابتلا به سندرم شوک سمی(TSS) با استفاده از تامپون و سایر محصولات دوره ای مانند کاپ ها و دیسک های قاعدگی که داخل واژن قرار می گیرند، مرتبط است. به همین علت کارشناسان به استفاده از نوار بهداشتی بخصوص در هنگام خواب توصیه می کنند زیرا تامپون ها باید هر 3 تا 5 ساعت یکبار تعویض شوند و هرگز نباید بیش از 8 ساعت در واژن باقی بمانند. در هنگام استفاده از نوار بهداشتی نگرانی در مورد TSS وجود ندارد، اما اگر بهداشت دوره قاعدگی به درستی رعایت نشود همانطور که پیش تر گفته شد امکان ابتلا به عفونت های دیگر وجود خواهد داشت.

هشدارهای اولیه زمان تعویض نوار بهداشتی

  • اگر بو احساس شد.
  • اگر نوار بهداشتی خیلی خیس شد.
  • اگر نوار بهداشتی پر یا اشباع شد.
  • اگر احساس راحتی نمی شود.
  • اگر نوار بهداشتی به خوبی قرار نمی گیرد.
  • اگر نوار بهداشتی نشتی دارد.
  • اگر هر نوع سوزش در ناحیه واژن وجود دارد.

نکات تعیین زمان تعویض نوار بهداشتی

✔️کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان(ACOG) توصیه می‌کند، حداقل هر 4 تا 8 ساعت یک بار نوار بهداشتی خود را تعویض کنید، اما این بازه زمانی بسیار کلی است. زمان مناسب تعویض نوار بهداشتی به زمان و شدت جریان خونریزی، نوع نوار بهداشتی مورد استفاده و همینطور به میزان احساس راحتی طی فواصل زمانی بستگی دارد. در واقع نوار بهداشتی برای جذب خون، مخاط واژن و سایر موادی است که بدن افراد در طول دوره های قاعدگی(پریود) دور می ریزد. تعداد دفعات تعویض نوار بهداشتی در طول قاعدگی نمی تواند پاسخ استانداردی داشته باشد که برای هر فردی قابل اجرا باشد اما، تعویض نوار بهداشتی بطور مرتب یک امر ملزوم بهداشتی یکسان است.

✔️اگر به طور معمول، جریان خون متوسط ​​تا کمی دارید و یا در طول یک چرخه قاعدگی خاص خونریزی زیادی ندارید، این بدان معنا نیست که شما می توانید از یک نوار بهداشتی برای مدت طولانی در طول روز استفاده کنید بلکه باید بدانید هر چند ساعت یکبار نوار بهداشتی را تعویض کنید و به یک روال نسبتاً پایدار برای خود پایبند باشید. خون قاعدگی پس از خروج از رحم دیگر استریل نیست و با تجمع بر روی یک پد یا تامپون، به محل مناسبی برای رشد باکتری ها تبدیل می شود.

✔️عرق و باکتری در مدت زمان طولانی می توانند خطر ابتلا به عفونت را در کنار ایجاد بوی بد افزایش دهند. پس بهترین انتخاب برای زمان تعویض این است که تمیزی و خشک بودن نوار بهداشتی را نیز مدنظر قرار دهید.

✔️برخی از انواع نوارهای بهداشتی ضخیم‌تر هستند و برای نگهداری حجم خون بیشتری طراحی شده‌اند، این ویژگی ممکن است فاصله بیشتری برای احساس نیاز به تعویض نوار بهداشتی ایجاد کند. به همین خاطر دستورالعمل های روی بسته هم محل خوبی برای کمک به تعیین زمان تعویض نوار بهداشتی خواهد بود.

✔️بصورت تقریبی و در شرایط معمول استفاده از چهار یا پنج نوار بهداشتی(فاصله زمانی حدود هر 3 تا 4 ساعت) در طول روز با فرض براینکه حداقل 7 ساعت خواب توصیه شده در شب را داشته باشید، تخمین زده شده است.

✔️خونریزی در دو تا چهار روز اول شدیدتر است و در ادامه کاهش می یابد، به لکه بینی تبدیل و در نهایت متوقف می شود. همچنین نوارهای بهداشتی های مخصوصی وجود دارد که دارای لایه پشتی کشیده تر، عریض تر و قابلیت جذب بالاتر هستند که استفاده از آن در شب توصیه می شود. پس در دسترس داشتن انواع مختلف نوار بهداشتی با قابلیت جذب های متفاوت برای تطبیق با شدت جریان نیز پروتکل بهداشتی خوبی است.

عادات سالم زمان تعویض نوار بهداشتی

به جهت حفظ سلامت و بهداشت دوران قاعدگی زمان استفاده و تعویض نوار بهداشتی و سایر محصولات قاعدگی علاوه بر توجه به دستورالعمل های همراه محصول نکات زیر را نیز رعایت نمایید:

✅لباس‌های سبک، راحت و قابل تنفس(مانند لباس‌های زیر نخی) بپوشید. پارچه های تنگ و غیرنخی می توانند رطوبت و گرما را در ناحیه زیر نوار بهداشتی به دام انداخته و به میکروب ها اجازه رشد دهند.

✅دست های خود را قبل و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و همچنین قبل از استفاده از محصولات قاعدگی به نحو صحیح بشویید.

✅محصول یکبار مصرف قاعدگی را برای جلوگیری از انتشار آلودگی به درستی دور بریزید؛ آنها را ابتدا با دستمال توالت، دستمال کاغذی یا مواد دیگر بپیچید و بعد در سطل زباله بیندازید.

✅ ناحیه تناسلی(قسمت بیرونی واژن) را هر روز  با آب شستشو دهید و از سمت جلوی بدن به سمت عقب پاک و خشک کنید. واژن یک اندام خود تمیز شونده است و تغییر در تعادل pH طبیعی واژن با شستشو یا استفاده از مواد شیمیایی برای پاکسازی واژن می تواند مضر باشد.

سخن آخر

تعیین زمان تعویض نوار بهداشتی با رعایت نکات ارائه شده در این مقاله، توجه به تغییرات میزان جریان قاعدگی در طول دوره و همچنین استفاده از انواع نوار بهداشتی که متناسب با این تغییرات ساخته می شوند، به سادگی امکان پذیر است. انواع نوارهای بهداشتی لیدی کر تولید شده از خمیر کاغذ بکر و طبیعی با ایجاد حس راحتی، امنیت، نرمی و لطافت و قدرت جذب بالا به دور شدن ترس و استرس این دوران از شما کمک می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *