بیایید بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم!

بیایید بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم. با وجود اینکه قاعدگی یک فرآیند بیولوژیکی کاملا طبیعی است اما متاسفانه، صحبت در مورد آن همچنان بصورت یک تابو باقی مانده است. این امر پیامدهای تلخ مختلفی برای بسیاری از افراد که این تغییر را بخصوص برای اولین بار تجربه می‌کنند، بدنبال دارد؛ پس بیایید بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم.

تجربه بطور متوسط ​​3000 روز قاعدگی(پریود) در طول زندگی بخش بزرگی از آن می باشد، پس ضروری است که قاعدگی را به رویدادی معمول و بدون شرم تبدیل کنیم. در ادامه این مطلب به اهمیت از بین بردن شرم قاعدگی در جامعه و اینکه چگونه بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم، می‌پردازیم.

اهمیت موضوع «بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم»

📌با کمی تأمل غیرجانبدارانه به وجود شکاف عمیق بین برخورد جامعه با یک تجربه طبیعی زیستی در دختران نسبت به پسران پی می بریم. به عنوان مثال وقتی فرزند پسری ختنه می شود به روشنی به آن اشاره و جشن گرفته می شود در مقابل، ظهور اولین دوره قاعدگی فرزند دختر که نشانه رشد، سلامت و رسیدن به یکی از بزرگترین نقاط عطف زندگی او می باشد مسکوت می ماند. اغلب این تبعیض، ریشه در هنجارها، مسائل فرهنگی و عدم آگاهی افراد جامعه دارد. هر چه افراد جامعه در مورد عادت ماهانه آگاهی و اطلاعات بیشتری داشته باشند، شرم و انگ این موضوع کمتر می شود و می توانیم به نحو راحت تری بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم.

📌باید بدانیم شرم، انگ و اطلاعات نادرست در مورد دوره های قاعدگی در جامعه ما، دختران و زنان جوان را از صحبت آشکار در مورد آن باز می دارد و آنان را در برابر تبعیض جنسیتی، عزت و اعتماد بنفس، محرومیت و مسائل بهداشتی آسیب پذیر می کند. همچنین عدم آگاهی، اولین قاعدگی یک دختر را اغلب زمان بروز شوک، سردرگمی و نگرانی می کند. وقت آن است که از سلامت اجتماعی، روحی و جسمی دختران در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارند حمایت کنیم. نگرش و تصمیم براینکه باید «بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم» گام مهمی، برای شکستن تابو قاعدگی در جامعه می باشد.

📌محصولات نوآورانه بهداشتی مختص دوران قاعدگی حفظ سلامت زنان را تا حد زیادی فراهم می‌آورند، اما اگر این تابو شکسته نشود و ما نتوانیم بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم، زنان همچنان از یکی از طبیعی‌ترین فرآیندهای جهان رنج می‌برند و هنگام تهیه این محصولات بخصوص در جوامع کوچک تر احساس شرمندگی می‌کنند. درک این موضوع نیز ناراحت کننده است که با گذشت دهه ها، همچنان شاهد تبلیغات چنین محصولاتی در رسانه ها نیستیم.

📌سازمان ملل متحد، نیویورک- بر اساس گزارشی که به سفارش صندوق جمعیت ملل متحد تهیه شده است، شرم، ننگ و اطلاعات نادرست در مورد قاعدگی را نگرانی های جدی حقوق بشر برای زنان و دختران عنوان کرده است. این گزارش تأکید می‌کند که شرم و اطلاعات نادرست دوره‌ای رفاه زنان و دختران را تضعیف می‌کند و آنها را در برابر تبعیض جنسیتی، ازدواج کودکان، محرومیت، خشونت، فقر و مشکلات بهداشتی درمان‌نشده آسیب‌پذیر می‌کند. بطور کلی صحبت از قاعدگی بدون هیچ شرمندگی و محدودیتی برای سلامت روانی و رشد فرد و جامعه بسیار مهم است.

دلایل موضوع «بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم»:

🔸 قاعدگی بخش بزرگی از زندگی ما است؛

همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، زنان و دختران در واقع همه ی افرادی که دوره قاعدگی را تجربه می‌کنند، بطور متوسط 3000 روز معادل 8.2 سال در طول زندگی خود پریود می شوند. بنابراین تبدیل این بخش بزرگ زندگی به برحه های زمانی باز و بدون شرم با افرایش آگاهی، امکان دسترسی آسان به محصولات بهداشتی که اهمیت بسیاری در حفظ سلامت جسم و روح دارد، امکان پذیر خواهد بود. همچنین درک درد و تغییرات خلقی در دوران قاعدگی، صحبت بدون شرم در مورد قاعدگی و انتقال اطلاعات درست مقرر خواهد گشت.

🔸 بر درک متقابل در روابط خانوادگی تأثیرگذار است

نتایج تحقیقات نشان داده است زوج هایی که باهم براحتی و بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت می کنند و هر دو اطلاعات کافی در مورد چرخه قاعدگی دارند، روابط شادتر و رضایت بخش تری دارند. در خانواده ای که مردان حمایت و توجه مناسبی به همسر خود در دوران قاعدگی دارند و به او احساس آرامش می دهند، کیفیت زندگی مشترک آنان بالاتر است.

در واقع بدون وجود آموزش کافی و صحبت در مورد قاعدگی درک این موضع و موقعیت بسیار سخت خواهد بود. متاسفانه تصور بسیاری از مردان براین است که باید از زنان در هنگام پریود دوری کنند در صورتی که اغلب زنان نیازمند محبت بیشتری از سمت همسر خود هستند. قاعدتاً نیاز به حمایت، درک و توجه برای دختران خانواده نیز صدق می کند.

🔸اولین تجربه دوره قاعدگی می تواند ترسناک باشد

فقدان آموزش و شرم قاعدگی، دختران را از صحبت کردن در مورد آن با والدین، همسالان و یا معلمان خود باز می دارد. در شرایطی که درک درستی از تغییرات بدن هنگام بلوغ و شروع قاعدگی وجود نداشته باشد اولین دوره قاعدگی می تواند تجربه ای ترسناک و دلهره آور برای یک دختر باشد. ولیکن در سایه حمایت و آگاهی دوران گذر از این تجربه می تواند بسیار آسان و حتی زیبا تلقی گردد.

🔸باورهای اشتباه موجب عقب نگهداشتن دختران می شود

تجربه ای که هر ماه بطور کاملا طبیعی اتفاق میافتد و باید کاملا عادی قلمداد گردد اما، می تواند به دلیل باورهای نادرست بسیاری از افراد را از حضور در اجتماع دور نگه دارد. بعنوان مثال در جوامع هندی، زنان و دختران اجازه ورود به آشپزخانه یا پخت غذا در طول دوره قاعدگی ندارند زیرا برخی معتقدند که باعث خراب شدن و یا فساد غذا می شوند.

در بنگلادش نیز دختران در طول دوره قاعدگی محکوم به شرم، انزوا و محدودیت های فیزیکی می شوند. در نتیجه آموزش و افزایش آگاهی جوامع و پایند بودن به اینکه «بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم» نقش حیاتی در از بین بردن باورهای اشتباه و رسومات بیگانه کننده افراد در هنگام دوره قاعدگی خواهد داشت.

🔸شرم قاعدگی می تواند موجب از دست دادن کلاس های درسی شود

امکانات بهداشتی ضعیف در مدارس و عدم دسترسی بموقع به محصولات بهداشتی می تواند اعتماد به نفس دختران برای رفتن به مدرسه را تضعیف و مدیریت دوره های قاعدگی را سخت و طاقت فرسا کند. در هند، تنها 12 درصد از دختران و زنان به محصولات بهداشتی دسترسی دارند. سایر افراد به موادی مانند پارچه‌های کهنه و کثیف، روزنامه، برگ‌ها، خاک و سایر مواد غیربهداشتی متکی هستند که اغلب به دلیل نشت و بو مبتلا به عفونت و احساس خجالت می‌شوند. حتی در بریتانیا، میلیون ها دختر و زن جوان در طول سال به دلیل دوره قاعدگی خود، تحصیل و کار را از دست داده اند(ActionAid 2022).

چگونه می توانیم «بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم»

✔️اگر گفتگوهای درست در مورد قاعدگی مخفی شوند، اطلاعات نادرست رشد می کنند. ما می توانیم از این قید و بندهای اجتماعی خارج شویم و با گفتگوهای صادقانه و واقعی به ایجاد تغییرات مثبت در مورد قاعدگی کمک کنیم. کمی بیشتر به بدن خود و تغییرات ماهانه به عنوان چراغ سبز سلامتی عشق بورزیم و قدردانی کنیم. ما می توانیم از روندی طبیعی حمایت کنیم که به ما زندگی می دهد و در هر زمان ممکن قاعدگی ها را عادی جلوه دهیم و بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم.

✔️ما می توانیم بجای شرم و بکار بردن کلماتی که غیرمستقیم به قاعدگی اشاره می‌کنند، از زبان مثبت دوره استفاده کنیم و بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم. به سادگی کلماتی مانند «قاعدگی» و یا «پریود» را بکار ببریم.

✔️علاوه بر این ارائه منابع آموزشی دوره در قالب کتابچه ها، کارگاه ها و ویدیوهای انیمیشن توسط مدارس و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، ایجاد ایموجی ها، تبلیغات محصولات بهداشتی دوره در رسانه و حمایت هنرمندان و اهالی رسانه می تواند به شکستن تابو و از بین بردن شرم قاعدگی در جوامع کمک کند. برندها نیز می توانند علاوه بر ایفای نقششان در ارتقای سلامت جامعه، شرم قاعدگی را کاهش دهند و به ریشه کن شدن الزام به پنهان کردن دوره قاعدگی در جامعه کمک کنند.

سخن آخر

بیایید بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم، آگاهی پیدا کنیم و آگاهی ببخشیم؛ اکنون شما مخاطب عزیز با خواندن این مقاله به اهمیت موضوع بیشتر پی بردید؛ همانطور که شرم دوره قاعدگی توسط جامعه بنا شده است ما نیز می توانیم این بنا را تخریب کنیم و دنیای مثبت بیشتری بسازیم؛ پس بیایید بدون شرم در مورد قاعدگی صحبت کنیم و این تابوی جهانی را برای همیشه بشکنیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *