روز جهانی بهداشت قاعدگی

روز جهانی بهداشت قاعدگی

قاعدگی یک واقعیت طبیعی زندگی و یک اتفاق ماهانه برای 1.8 میلیارد دختر و زن در سنین باروری است. با این حال میلیون‌ها انسان در سراسر جهان از مدیریت چرخه قاعدگی ماهانه خود به شیوه‌ای آبرومندانه و سالم محروم هستند. در روز جهانی بهداشت قاعدگی، تلاش ها بر این است تا سکوت در مورد قاعدگی شکسته شود، با شرمی که اغلب در این دوران برای خانم ها اتفاق می افتد، مقابله گردد و آگاهی در مورد اهمیت بهداشت قاعدگی برای زنان، دختران و افرادی که در سرتاسر جهان پریود می‌شوند، افزایش یابد.

به گزارش وبسایت بانک جهانی، تقریباً 500 میلیون نفر در سراسر جهان برای مدیریت قاعدگی خود به شیوه ای سالم، با موانعی روبرو هستند. این چالش ها در افراد کم درآمد شدیدتر است. بهداشت ضعیف قاعدگی ناشی از فقدان آموزش، دسترسی محدود به محصولات بهداشتی، سلامت و وضعیت اجتماعی زنان و دختران را در جهان تضعیف می کند. در نتیجه، مانع از شکوفایی میلیون‌ها زن و دختر می‌شود.

در سال 2012، چندین سازمان درگیر در بهداشت عمومی از جمله سازمان‌ های بین المللی، کارآفرینان اجتماعی و آژانس‌های سازمان ملل شروع به شکستن سکوت در مورد مدیریت بهداشت قاعدگی کردند. در پی این توجهات در نهایت سازمان غیرانتفاعی آلمانی WASH United برای گرامیداشت روز جهانی بهداشت قاعدگی در سال 2013 تأسیس شد.

روز بهداشت قاعدگی یک رویداد حمایتی جهانی است که سازمان های غیرانتفاعی، سازمان های دولتی، افراد، بخش خصوصی و رسانه ها را برای ترویج سلامت و بهداشت قاعدگی گرد هم می آورد.

هشتک No_More_Limits# از سوی جنبش روز جهانی بهداشت قاعدگی برای از بین بردن محدودیت های زنان و دختران پیشنهاد شد. در ادامه هشتک Its_Time_For_Action# برای دومین فراخوان معرفی شد. هدف این کمپین ها، نشان دادن نیاز فوری به تغییر نگرش و شکستن ننگ اجتماعی، بهبود آموزش و اطمینان از دسترسی همه به محصولات مورد نیاز بوده است.

دستاوردهای نامگذاری روز جهانی بهداشت قاعدگی

تامین لوازم بهداشتی مورد نیاز دوران قاعدگی در جوامع کم برخوردار و نیازمند، افزایش آگاهی جامعه جهانی، شکستن تابوها، تامین سلامت و کرامت انسانی در سراسر جهان، گوشه ای از تلاش های فعالان روز جهانی بهداشت قاعدگی بوده است. پیش از این، دخترانی که توانایی خرید نوار بهداشتی را نداشتند، اغلب احساس می‌کردند که نمی‌توانند به مدرسه بروند، زیرا اگر لباس‌هایشان لکه‌دار می‌شد توسط پسران مورد تمسخر قرار می‌گرفتند.

اخیراً، اولین قطعنامه در مورد موضوع “مدیریت بهداشت قاعدگی، حقوق بشر و برابری جنسیتی” با اجماع توسط نهاد شورای حقوق بشر، به تصویب رسید. این قطعنامه موضوعات شرم، تابو، انگ، تصورات غلط، افسانه ها را که اغلب ناشی از اطلاعات ناکافی است، برجسته می کند و از شورای حقوق بشر می خواهد که اقدامی در این زمینه انجام دهد. اکنون قاعدگی به طور فزاینده ای به عنوان یک موضوع حقوق بشر شناخته می شود.

در دسامبر 2019، مجمع عمومی سازمان ملل صراحتاً به موضوع بی‌توجهی به مدیریت بهداشت قاعدگی در مدارس، محل‌ کار، مراکز بهداشتی و مراکز عمومی پرداخت و از کشورها خواست نسبت به بهبود این مسائل تلاش نمایند.

در روز جهانی بهداشت قاعدگی، متحد کردن اقدامات سازمان‌های غیرانتفاعی، سازمان‌های دولتی، افراد و رسانه‌ها برای ارتقای سلامت و بهداشت قاعدگی ضروری است. همچنین شکستن سکوت، افزایش آگاهی و تغییر هنجارهای منفی اجتماعی پیرامون سلامت و بهداشت قاعدگی از دیگر اقدامات مورد بحث در روز جهانی بهداشت قاعدگی است تا از این طریق، سلامت جسم و روان زنان و دختران تامین شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *