چگونه با دخترم در مورد پریودی صحبت کنم

چگونه با دخترم در مورد پریودی صحبت کنم ؟

این سوال که « چگونه با دخترم در مورد پریودی صحبت کنم ؟» دغدغه بسیاری از پدران و مادران است . والدین باید باورهایشان را اصلاح کنند و بدانند که قاعدگی یک اتفاق و یا یک انتخاب نیست بلکه یک سیر تکاملی است. اولین دوره قاعدگی در دختر شما می‌تواند زمینه را برای مواجهه او با بدن در حال رشدش فراهم نماید. این تجربه بدون داشتن اطلاعات کافی از بدن، ممکن است باعث ایجاد احساس ناامنی و حتی آسیب به دخترتان شود. والدین می‌توانند قبل از رسیدن دختر به سن پریودی، با ارائه اطلاعات درست، از پیدایش احساسات منفی جلوگیری کنند و اعتماد به نفس او را افزایش دهند.

ارائه حقایق در مورد دوره های قاعدگی به دختران در سنین رشد این قدرت را به آنان می‌دهد تا تصور مثبتی از تغییرات دوران بلوغ و قاعدگی خود داشته باشند. از آنجایی که قاعدگی همچنان یک تابو فراگیر در جوامع می باشد بسیاری از والدین به خوبی مطلع نیستند که چه اطلاعاتی را چگونه و در چه زمانی به دختر خود منتقل نمایند. در این مقاله قصد داریم به این سوال که « چگونه با دخترم در مورد پریودی صحبت کنم ؟»، پاسخ دهیم.

تحقیقات تأیید می کند اعتماد به نفس دختران در دوران بلوغ به شدت کاهش می یابد و در اولین دوره قاعدگی به پایین ترین حد خود می رسد. آموزش عمومی، همچنان در مورد بلوغ و سلامت باروری در مدارس ناکارآمد است. بهترین راه برای اطمینان از اینکه فرزندان با اعتماد به نفس رشد کنند و در مورد بدن خود آگاه باشند این است که در محیطی امن و مناسب با آنان گفتگو کنیم.

اصول گفتگوی موثر در مورد قاعدگی

شرم مربوط به دوران بلوغ و پریود را کنار بگذارید و باب گفتگو را با فرزند خود در این مورد باز کنید. صدا، حالات صورت و زبان بدن خود را آرام نگه دارید. تسلط بر مهارت های گفتگو برای والدین ضروری است. سعی نمایید از اصطلاحات مناسب برای توصیف اعضای بدن استفاده کنید. استفاده از کلمات نادرست و تحقیر آمیز فقط باعث شرم بیشتر می‌شود.

طبیعی رفتار کنید؛ دختران، همزمان با شروع تغییرات دوران بلوغ، به این اطمینان نیاز دارند که این تغییرات طبیعی هستند تا با مشاهده آن ها کمتر احساس اضطراب کنند. به دخترتان یادآوری کنید که قاعدگی نشانه سلامتی است و نیمی از جمعیت جهان آن را تجربه می کنند.

برای شروع گفتگو نیاز به دانستن همه چیز ندارید؛ یکی از نگرانی‌های بیشتر والدین برای گفتگو درمورد قاعدگی با فرزندشان این است که همه ی حقایق را نمی دانند. درواقع بهتر است کنجکاو بمانید و باهم یاد بگیرید تا اینکه فکرکنید باید پاسخ همه ی سوالات فرزندتان را از قبل بدانید. به جای ارائه یک «سخنرانی» آماده برای دخترتان، از آنچه او در مورد پریودی می داند بپرسید و پیشنهاد دهید آنچه را که نمی دانید با هم جستجو کنید.

با همراهی دخترتان چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت، او نیز همینطور! نگران دانستن تمام حقایق نباشید زیرا می توانید به منابع قابل اعتماد مراجعه کنید تا پاسخ های دقیق پزشکی و متناسب با سن دخترتان را برای اشتراک گذاشتن با او دریافت کنید. اکنون که نکات اصلی نحوه صحبت مؤثرتر در مورد قاعدگی با دختران در هر سنی را درک کردید، به جزئیات بیشتری برای پاسخ دقیق به سوال « چگونه با دخترم در مورد پریودی صحبت کنم ؟» اشاره خواهیم کرد.

چه زمانی باید با دخترم در مورد پریودی صحبت کنم ؟

بهتر است دختران قبل از شروع دوره قاعدگی یا شنیدن از همسالانش، از خود شما در مورد پریودی بشنوند. هیچ سنی برای شروع صحبت کردن زود نیست. برای کودکان خردسال، بحث در مورد پریود اغلب زمانی اتفاق می افتد که مادر یا خواهر بزرگتر خود را در حال استفاده از محصولات بهداشتی دوره قاعدگی می بینند. صحبت کردن با فرزندانتان در مورد قاعدگی نباید به یک مکالمه یکباره در سن خاصی محدود شود.

اکثر کودکان تا سن 6 یا 7 سالگی می توانند پریودی را درک کنند. اگر فرزند شما در مورد پریود سوال نمی پرسد، سعی کنید آن را در لحظات طبیعی مطرح کنید، مانند: وقتی کودک در مورد بلوغ یا تغییر بدن می پرسد. اگر در حال خرید پد یا تامپون هستید. به عنوان مثال، اگر فرزند کوچکتر شما یک پد بهداشتی می بیند و می پرسد که برای چیست، می‌توانید بگویید: «بیشتر خانم‌ها هر ماه پریود می‌شوند، یعنی کمی از واژن خود خونریزی می‌کنند. با این اتفاق بدن هر ماه یک روز برای بچه دار شدن آماده می شود و این لوازم بهداشتی خون را جذب می کنند تا لباس زیر آلوده نشود.»

در مورد چه چیزی باید صحبت کنم؟

اینکه در مورد چه چیزی با فرزند خود صحبت کنید به سن و سطح رشد دخترتان بستگی دارد. آنچه را که از قبل می‌داند، دریابید و به هرگونه اطلاعات نادرست یا سؤالی که دارند پاسخ دهید. به اشتراک گذاشتن تجربیات خودتان می تواند به شکستن یخ و داشتن مکالمه راحت تر با او کمک کند. حین گفتگو می توانید در مورد روند قاعدگی، اینکه پریود چیست، چه مدت طول می کشد، علائم پریود، علائم PMS و انتخاب بین پد و تامپون توضیح دهید.

دوره قاعدگی (پریود) چیست؟

پریودی یک فرآیند طبیعی ماهانه است که در آن رحم پوشش داخلی خود را می ریزد. این فرآیند طبیعی به دلیل تغییرات هورمونی در بدن اتفاق می افتد. هورمون ها پیام رسان های شیمیایی هستند. تخمدان ها، هورمون های استروژن و پروژسترون را آزاد می کنند. این هورمون ها باعث ایجاد پوشش داخلی رحم می شوند.

پوشش ساخته شده آماده است تا تخم بارور شده به آن بچسبد و شروع به رشد کند. اگر تخمک بارور شده وجود نداشته باشد، پوشش داخلی آن شکسته شده و خونریزی می کند. معمولا حدود یک ماه طول می کشد تا پوشش ساخته شود و سپس تخریب شود. به همین دلیل است که اکثر دختران و زنان تقریباً یک بار در ماه پریود می شوند.

آیا با شروع قاعدگی، پریودها به طور منظم اتفاق می افتد؟

در چند سال اول پس از شروع قاعدگی یک دختر ممکن است به طور منظم رخ ندهد. اما حدود 2 تا 3 سال پس از اولین قاعدگی، پریودهای دختر باید به طور منظم هر ماه یکبار اتفاق بیافتد. به طور کلی چرخه های نامنظم می تواند به کوتاهی 21 روز و تا 45 روز (یا حتی بیشتر) طول بکشد. دخترانی که زودتر پریودهای خود را شروع می‌کنند معمولا سریع‌تر از افرادی که پریودهای خود را دیرتر شروع می‌کنند، چرخه منظمی خواهند داشت.

اولین قاعدگی دختران چه زمانی است؟

محدوده سنی طبیعی برای اولین قاعدگی بین 9 تا 15 سالگی است، اما میانگین سنی حدود 12 سال است. اولین دوره بیشتر به تغییرات مربوط به بلوغ بدن بستگی دارد تا به سن دختر.

علائمی که نشان می دهد دختر شما در آستانه شروع پریود است

دقیق ترین پیش بینی کننده اولین قاعدگی، افزایش ناگهانی قد است. بیشتر دختران حدود شش ماه قبل از شروع اولین قاعدگی خود بزرگترین و سریعترین جهش رشد خود را دارند، اما سایر تغییرات بدن نیز می تواند نشان دهنده نزدیک شدن آن باشد. اولین قاعدگی معمولا زمانی شروع می‌شود که سینه‌های او فراتر از جوانه‌های سینه رشد کرده و ظاهری پرتر داشته باشند. به طور مشابه، موهای ناحیه تناسلی رشد کرده و به شکل مثلثی کامل تر و پرتر خواهند بود. بسیاری از مردم نگران هستند که اولین قاعدگی با شروع ترشحات واژن همراه است، اما ترشحات حدود شش ماه تا یکسال زودتر از بلوغ شروع می شود.

پریودها چقدر طول می کشد و چقدر خون وجود دارد؟

پریودی حدود 5 تا 7 روز طول می کشد، اما برای برخی از دختران، ممکن است طولانی تر یا کوتاه تر باشد. سطوح جریان دوره ها متفاوت است و می تواند از سبک تا متوسط یا سنگین متغیر باشد اما برای بسیاری 1 تا 3 روز اول شدیدتر است. به طور متوسط، در مجموع 2-4 قاشق غذاخوری خون وجود خواهد داشت.

علائم پریود چیست؟

علائم پریود برای هر دختر می تواند متفاوت باشد. برخی ممکن است علائم دیگری به جز خونریزی نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم زیادی بروز دهند. برخی از علائم عبارتند از : سندروم پیش از قاعدگی _ نوسانات خلقی_تحریک پذیری_تنش_نفخ_حساسیت سینه_دردهای عضلانی_سردرد_آکنه_گرفتگی شکم_درد پایین کمر_یبوست_افزایش انرژی یا احساس خستگی

پد، تامپون یا کاپ قاعدگی کدام یک مناسب است؟

اینکه دخترتان از چه محصولات بهداشتی قاعدگی استفاده کند، به وضعیت فیزیکی و احساسی او بستگی دارد. اهدای یک کیت دوره ای از ملزومات مختلف بهداشت قاعدگی، و اجازه دادن به دختر برای انتخاب نوع محصول بسیار کمک کننده خواهد بود. در دسترس قرار دادن موارد ضروری دیگر مانند ضدعفونی کننده دست، دستمال کاغذی و لباس زیر مناسب راهگشا خواهد بود.

اگر در صحبت کردن با دختر خود در مورد پریود مشکل دارید چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر برای صحبت در مورد پریودی با فرزند خود برنامه ای ندارید، مطمئن باشید که آنها به راههای دیگری که ممکن است صحیح نیز نباشند، رجوع کنند. می توانید با نمایش یک ویدیو یا خواندن یک کتاب شروع کنید. همچنین می توانید از پزشک، پرستار، مشاور مدرسه یا یکی از اعضای خانواده مورد اعتماد خود بخواهید که با فرزند شما صحبت کنند.

علاوه بر این، درگیر کردن پدر یا برادر در گفتگو و عادی کردن پدیده قاعدگی، فضای بهتری را برای دختر فراهم می کند. پیشنهاد می شود به حدی پدیده قاعدگی را عادی کنید که دخترتان بتواند از پدرش بخواهد پدهایش را بخرد یا درمورد پریودش پیش برادرش صحبت کند. درگیر کردن پسران در گفتگوهای پریودی باعث می شود این پدیده کاملا عادی و طبیعی جلوه کند و روابط بین اعضای خانواده هم قوی تر شود.

سخن آخر درباره سوال« چگونه با دخترم در مورد پریودی صحبت کنم ؟»

در این مقاله تلاش کردیم پاسخ دقیقی برای سوال « چگونه با دخترم در مورد پریودی صحبت کنم ؟» بدهیم. شروع قاعدگی یکی از نقاط عطف و حیاتی زندگی دختران است. آماده کردن دختران برای اولین تجربه قاعدگی به تبدیل شدن آن به یک تجربه مثبت کمک می کند. دانستن اطلاعات در مورد بدن و تغییرات پیش رو در دوران بلوغ و قاعدگی اهمیت بسیاری دارد.

به یاد داشته باشید برای ارائه این اطلاعات به دختر خود فضای گفتگو را باز، مثبت و مستمر نگه دارید. با گذشت زمان می توانید این گفتگوها را به گونه‌ای پیش ببرید که وقتی دختر شما به بلوغ می‌رسد، از به اشتراک گذاشتن احساسات خود با شما راحت باشد.

در نهایت هم مطمئن شوید با ارائه این گفتگوها، دخترتان متوجه شده بدنش در زمان خود تغییر می کند، ساعت منحصر به فرد خود را دارد و این ویژگی ها او را به فردی بی نظیر تبدیل می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *