7 نکته مهم برای شستن لباس زیر

اهمیت توجه به نکات و اصول شستن لباس زیر

توجه به نکات مهم و اصول صحیح شستن لباس زیر بر پیشگیری از رشد میکروب ها، حفظ بهداشت شخصی، دفعات تعویض و طول عمر لباس زیر تاثیر می‌گذارد. رشد و فعالیت باکتری ها، ایجاد بوها، آکنه، بثورات پوستی و عفونت های ویروسی و قارچی قابل سرایت تنها برخی از عواقب نادیده گرفتن بهداشت لباس زیر و عدم شستشوی صحیح آن ها می باشد.

♦️علاوه براین، لباس زیر به محافظت از پوست در برابر پارچه های ساینده تر لباس های بیرونی و همچنین محافظت از لباس های بیرونی در برابر مایعات و روغن های طبیعی سطح پوست کمک می‌کند. پس، شستن لباس زیر یکی از ملزومات زندگی است و اتخاذ رویکرد غیرصحیح شستن لباس زیر خاصیت محافظت کنندگی، ارتجاعی، رنگ و دوام لباس را سریع تر از بین می‌برد.

♦️در حالیکه، بسیاری از لباس های زیر را می توان با ماشین لباسشویی در یک چرخه ملایم لباسشویی بصورت جداگانه شست اما، بطور کلی به شستن دستی لباس زیر به عنوان یک روش مناسب تر توصیه می شود. شستن لباس زیر به روش دستی در جهت جلوگیری از انتشار باکتری ها به سایر لباس ها و همچنین حفظ یکپارچگی بافت لباس های زیر با الیاف ظریف کارآمدتر می باشد. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا، با اصول و نکات مهمی که باید در هنگام شستن لباس زیر مورد توجه قرار بگیرند، بیشتر آشنا شوید.

اصول صحیح شستن لباس زیر

✔️1. شستن لباس های زیر، از جنس پنبه و الیاف مصنوعی در ماشین لباسشویی بصورت جداگانه و یا در کیف های مشبک مخصوص لباس زیر مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما برای شستن هر گونه لباس با الیاف ظریف مانند ابریشم و تور، شستن به روش دستی پیشنهاد می شود. برای اطمینان از درستی روش انتخابی شستشو حتما برچسب مراقبت از لباس را، از قبل بررسی کنید.

✔️2. استفاده از کیف مشبک لباسشویی(کیسه توری) با جداسازی لباس های زیر از سایر لباس ها، می تواند به جلوگیری از گیرکردن و آسیب رسیدن به لباس ها و همچنین درام ماشین لباسشویی در هنگام چرخیدن لباس های دارای تزئینات اضافی کمک کند.

📌کیف های لباس زیر، کیسه های توری ارزان قیمتی هستند که می توانند برای جدا کردن لباس های زیر از بقیه لباس ها استفاده شوند. آب و مواد شوینده به راحتی از سوراخ های این کیسه ها عبور می کنند. زمانی که چند جفت لباس زیر شسته نشده دارید اما برای اجرای یک چرخه جداگانه شستن لباس زیر کافی نیستند، استفاده از این کیسه ها یک راه حل توصیه شده است.

✔️3 . از آنجایی که لباس های زیر به طور مستقیم با پوست  و اندام های حساس و خصوصی بدن در تماس می باشند، انتخاب نوع ماده شوینده در حذف آلودگی ها و همچنین ممانعت از ایجاد حساسیت های پوستی اهمیت بسیاری دارد. استفاده از مواد شوینده مؤثر ملایم و مخصوص شستن لباس های زیر و یا مایع لباسشویی مخصوص دست به جهت محافظت از پوست، حذف میکروب های موجود در لباس های زیر و جلوگیری از انتشار این میکروب ها به سایر لباس ها ایمن تر می باشد.

📌بهترین راه برای جلوگیری از انتشار باکتری و عفونت در هر دو روش(دستی و لباسشویی) این است که لباس زیر خود را، بصورت جداگانه با یک ماده شوینده مخصوص و آب با دمای مناسب بشویید. برخی از کارشناسان حتی توصیه می‌کنند ماشین لباسشویی خود را برای حصول اطمینان در از بین رفتن باکتری های داخل لباسشویی، به طور مرتب با محلول آب و سرکه و یا همچنین با اجرای یک چرخه خالی بعد از هر بار بارگیری لباس زیر تمیز کنید.

✔️4 . استفاده از دمای مناسب آب جهت شستشوی لباس زیر بسیار مهم است. لباس های زیر از جنس ابریشمی و توری می توانند در اثر آب داغ آسیب ببینند. بنابراین در هر دو حالت شستن لباس زیر با دست و یا با ماشین لباسشویی بهتر است، از آب خنک یا ولرم استفاده کنید. برای شستن لباس زیر با شدت کثیفی متوسط ​​یک چرخه شستشوی 30 تا 40 درجه در مقابله با میکروب ها و باکتری ها موثر می باشد.

📌چنانچه لباس‌های زیر به دلایل مختلفی همچون قاعدگی و یا بیماری به‌ شدت کثیف هستند، بهتر است آن ها را در دمای 60 درجه بشویید. دمای حدود 60 درجه به رفع راحت تر باکتری ها کمک می کند. بخاطر داشته باشید، لباس زیر و سوتین های ساخته شده از مواد ظریف مانند ابریشم نباید در دمای بالا و تحت فشار شسته شوند.

✔️5 . از مالش و فشار شدید لباس های زیر خودداری کنید. اگر از روش دستی برای شستن لباس زیر استفاده می کنید به جای مالش و فشار شدید از روش مالش آرام، داخل و خارج کردن لباس از آب و یا چرخاندن لباس ها در داخل محلول آب و ماده شوینده پیروی نمایید. در شستشوی لباس های زیر به وسیله ماشین لباسشویی نیز لزوما از تنظیمات چرخه ملایم شستشو استفاده کنید.

✔️6 . بهتر است از خشک کن برای خشک کردن لباس زیر استفاده نکنید. بهترین روش برای خشک کردن لباس زیر پس از آبگیری ملایم، خشک کردن اولیه به وسیله حوله تمیز است. به نحوی که لباس زیر را روی یک حوله کاملا تمیز(میان دو حوله تمیز) به آرامی فشار داده و سپس در هوای آزاد به دور از نور مستقیم خورشید روی بند آویزان کنید.

نحوه شستن لباس زیر به روش دستی

مرحله اول: قبل از شروع شستن لباس زیر در سینک(وان)، نگاهی به برچسب مراقبت از لباس خود بیندازید تا دمای آب و دستورالعمل‌های شستشوی بیشتر را ببینید. اگر روی برچسب لباس فقط خشکشویی نوشته شده است، از شستشو با دست خودداری کنید.

مرحله دوم: سینک را با آب ولرم پر کنید مگر اینکه برچسب مراقبت از لباس زیر، دمای آب متفاوتی را مشخص کرده باشد. همانطور که آب جاری است، یک مایع شوینده ملایم لباسشویی مخصوص دست و یا مایع زیروشوی اضافه کنید. قبل از اضافه کردن لباس زیر مطمئن شوید که ماده شوینده کاملا در آب حل شده است. لباس زیر را به مدت 15 الی 30 دقیقه در محتوای آب و مایع شوینده خیس دهید.

مرحله سوم: اگر روی شیر آب ابزار اسپری آب وجود دارد پس از شستشو مطابق اصل شماره 5، لباس زیر را در ظرف آبکشی که فقط برای لباس در نظر گرفتید قرار داده و آبکشی کنید. در غیر اینصورت مجداد سینک را از آب تمیز پر نمایید، لباس زیر را در آب تمیز غوطه ور کنید، سپس از آب خارج و به آرامی لباس زیر را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود. در نهایت مطابق روش گفته شده در اصل شماره 6، اقدام به خشک کردن لباس های زیر نمایید.

نحوه صحیح شستن لباس زیر به روش ماشینی

مرحله اول: همچون روش دستی، برچسب مراقبت از لباس را برای کنترل دما و مشاهده دستورالعمل های شستشو بررسی کنید. لباس زیر را در کیف مشبک لباس زیر قرار دهید. همانطور که پیش تر گفته شد کیف های لباس زیر برای ایمن نگه داشتن لباس های ظریف در ماشین لباسشویی طراحی شده اند.

مرحله دوم: بار لباس ها را در یک چرخه ملایم لباسشویی بشویید. ماشین لباسشویی خود را روی چرخه ظریف تنظیم نمایید. از آب سرد و یا ولرم به همراه مواد شوینده ملایم برای شستشو استفاده کنید.

مرحله سوم: هنگامی که شستشوی بار لباس شما تمام شد، لباس زیر خود را به آرامی از ماشین لباسشویی بیرون آورده و آن‌ها را به روش پیش تر گفته شده در هوای آزاد خشک کنید. در صورت داشتن عجله و تمایل به استفاده حتمی از خشک کن، تنظیم خشک کن خود را به حالت خشک کن در کمترین حالت تنظیم تغییر دهید.

7 نکته مهم برای شستن لباس زیر

1. برچسب لباس زیر را بخوانید

برای هر نوع لباسی، همیشه بهتر است دستورالعمل شستشوی لباس خود را پیش از شستشو بخوانید. خواندن دستورالعمل های شستشو می تواند به شما کمک کند تا بهتر تصمیم بگیرید شستن لباس زیر باید به کدام روش دستی و ماشینی انجام شود.

2. قبل از شستشو لکه بری کنید

قبل از شستشو با دست و یا در ماشین هرگونه لکه خون، لوسیون، خود برنزه کننده یا دارو باید از قبل لکه بری شوند. ماده شوینده ملایم را به وسیله یک برس نرم و یا با مالیدن پارچه به هم، در محل لکه بمالید. قبل از ادامه شستشو، 15 دقیقه یا بیشتر به ماده شوینده فرصت دهید تا روی لکه اثر بگذارد.

3. لباس زیر را از داخل بچرخانید

هنگام شستن لباس زیر، لباس زیر را از داخل بچرخانید(پشت و رو کنید). از این طریق می توانید به کاهش ساییدگی و پارگی پارچه های ظریف لباس زیر کمک کنید.

4. اقلام مشابه را جدا کنید

 شستن لباس‌ های زیر در یک بار جداگانه می‌تواند موجب بهبود فرآیند بهداشتی شستن لباس زیر شود. علاوه براین اصطکاک الیاف پارچه را به حداقل برساند و از گیر افتادن لباس زیر روی دکمه‌ها و زیپ‌ها جلوگیری کند. همچنین لباس های روشن، رنگی و تیره را برای شستن دستی و ماشینی مرتب کنید.

5. از نرم کننده یا سفید کننده پارچه استفاده نکنید

نرم کننده پارچه برای پارچه های میکروفیبر مبتنی بر نایلون و پلی استر مضر است. از آنجایی که میکروفیبر خود در حال حاضر نرم و ابریشمی است، نیازی به این مرحله اضافی نیست. استفاده از سفید کننده نیز در طول زمان الیاف پارچه را تضعیف می‌کند.

6. لباس های شسته شده را پس از آبکشی فورا از لباسشویی خارج کنید

پس از شستشوی کامل لباس زیر، آن‌ها را سریعا از درام لباسشویی خارج کنید تا از ایجاد بوی کپک و نم در لباس جلوگیری شود. در شستشوی دستی نیز پس از آبگیری، لباس ها را فورا آویزان کنید.

7. از خشک کن داغ اجتناب کنید

 با وجود اینکه خشک کردن لباس زیر به طرق مختلف امکان پذیر است اما خشک کردن با هوا بهترین راه، حتی برای کمک به حفظ ظاهر و ماندگاری لباس زیر می باشد. تحت شرایطی که عجله و نیاز به استفاده از خشک کن لباسشویی دارید در حالت خشک کن لباس زیر(پایین ترین دما)، آن ها را خشک کنید. دمای بالا باعث کشیدگی الیاف و افتادگی لباس زیر می شود.

📌به خاطر داشته باشید کارشناسان توصیه می کنند، لباس ها را در داخل فضای خانه با هوا خشک نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد، وقتی لباس‌ها در اتاق‌هایی که تهویه مناسبی ندارند خشک می شوند، رطوبت هوای اتاق افزایش می‌یابد. با افزایش رطوبت در محیط بسته شرایط ایده آلی برای رشد هاگ های کپک فراهم می گردد که می تواند موجب آسم و همچنین سایر نگرانی های سلامتی شود. مختصر اینکه، برای بهره‌مندی از مزایای خشک‌کردن در هوا، بهتر است لباس‌های خود را در بیرون از خانه خشک نمایید.

برخی از سوالات متداول درباره شستن لباس زیر

1. مزیت پوشیدن لباس زیر تمیز چیست؟ عدم تعویض منظم لباس زیر موجب تجمع و فعالیت  باکتری ها، آلودگی به مایعات بدن، افزایش رطوبت و ایجاد بوی بد و بثورات خارش دار روی پوست می شود. اما تعویض منظم لباس زیر و پوشیدن لباس زیر تمیز، بدن را در برابر بیماری ها و شرایط تحریک پذیر محافظت می کند.

2. چگونه می توان لباس زیر را بهداشتی‌تر و تمیزتر نگه داشت؟ آسان ترین راه برای حفظ بهداشت لباس زیر، تعویض به موقع و شستن لباس زیر با آب و مواد شوینده به روش صحیح می باشد. برای رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن لباس زیر به هیچ عنوان نباید لباس زیر پوشیده شده خود را قبل از شستن صحیح آن تکرار کرد.

📌علاوه بر این می توان در فواصل زمانی خاصی که احتمال مرطوب شدن لباس زیر بالاست، از پد روزانه بهداشتی استفاده کرد تا نیاز به تعویض زود هنگام لباس زیر کمتر شود. پد روزانه بهداشتی یکبارمصرف نسخه نازک شده از نوار بهداشتی است که برای جلوگیری از ایجاد لکه و همچنین خشک و تمیز نگه‌داشتن لباس زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. چگونه می توان لباس زیر را به نحوی شست که باکتری ها را هرچه بیشتر از بین برد؟ بهتر است لباس زیر برای مدتی در محلول آب ولرم و مواد شوینده خیسانده شود تا اجزای مواد شوینده به همراه آب ولرم فرصت کافی برای از بین بردن میکروب ها را داشته باشند. برای انتخاب نحوه صحیح شستن لباس زیر به برچسب مراقبت از لباس زیر و همچنین محصول شوینده مراجعه شود و پس از شستشو نیز لباس زیر در هوای آزاد و یا به کمک اتو کاملا خشک شود.

4. چه زمانی لباس زیر را باید شست؟ از آنجایی که لباس زیر در تماس مستقیم با پوست، سلول های مرده پوست، عرق، روغن و سایر مایعات بدن هستند باید بیشتر از سایر لباس ها و در واقع بعد از هر بار استفاده روزانه شسته شود. شاید بتوان سوتین ها را بعد از ۳ بار استفاده شستشو داد اما، شستن به موقع لباس زیر موجب تقویت حس شادابی و تمیزی شما نیز می گردد. برای کاهش نگرانی در مورد دفعات شستشوی لباس زیر، نحوه شستن لباس زیر را به نفع تنظیم نحوه صحیح شستن لباس زیر و نه کاهش تعداد دفعات شستن لباس زیر تغییر دهید.

5. آیا باید لباس زیر را جداگانه شست؟ بهتر است لباس زیر جدا از سایر اقلام لباس شسته شود. شستن لباس‌ زیر بصورت جداگانه موجب حفظ کیفیت لباس زیر و همچنین جلوگیری از انتشار میکروب ها به سایر لباس ها می شود.

6. هر چند وقت باید لباس زیر جدید تهیه کرد؟ همانطور که تی شرت های رنگ و رو رفته و کهنه را نمی توان پوشید، از پوشیدن لباس زیر کهنه نیز باید اجتناب کرد. بهتر است تهیه لباس زیر جدید را به عنوان یک قانون هر شش ماه یکبار حداقل، در برنامه ریزی های عادی زندگی گنجانید.

7. آیا لباس زیر جدید را قبل از پوشیدن باید شست؟ لباس های زیر در تماس مستقیم با پوست نواحی حساس و تحریک پذیر بدن می‌باشند. بنابراین بهتر است لباس زیر را برای از بین بردن هرگونه میکروبی که ممکن است طی مراحل تولید و توزیع به آن آلوده شده باشد، قبل از پوشیدن شست.

8. چه نوع لباس زیری بهتر است؟ توصیه شده است جنس لباس زیر به گونه ای باشد که قابلیت گردش هوا و تنفس پوست به راحتی امکان پذیر باشد. پوشیدن لباس زیر راحت با برخورداری از چنین ویژگی هایی به برقراری جریان هوا و خشک نگه داشتن و پیشگیری از ایجاد حساسیت های پوستی اندام تناسلی بدن کمک می‌کند.

9. بهترین شوینده برای شستن لباس زیر چیست؟ انتخاب شوینده مناسب برای شستن لباس زیر به ترجیحات شخصی شما همچون عدم حساسیت زایی برای پوست، اثر موثر در از بردن میکروب ها و سایر آلوده کننده ها و… بر می گردد. اما، استفاده از زیروشوی ملایم و بسیار موثر راپیدو با دارا بودن مشخصات کیفی متمایزی همچون محتوای شوینده ملایم برای جلوگیری از ایجاد حساسیت، محتوای لکه بر هوشمند برای از بین بردن آسان تر لکه ها، دارای مواد آنتی باکتریال و نرم کننده می تواند تمام توقعات شما از یک شوینده باکیفیت را محقق کند. 

سخن آخر

لباس زیر دائما در تماس مستقیم با ناحیه تناسلی قرار دارد و انتقال عوامل عفونت زا نیز از این طریق به سهولت امکان پذیر می‌باشد. بنابراین، حفظ بهداشت شخصی در سایه تعویض به موقع لباس زیر، توجه به نحوه صحیح شستن لباس زیر، رعایت اصول و نکات مهم برای شستن لباس زیر از اهمیت بسیاری برخوردار است. در نهایت اینکه بخاطر داشته باشید بهتر است شستن لباس زیر برای جلوگیری از انباشت و انتشار آلودگی به سایر لباس ها فورا پس از تعویض، به روش دستی صورت بپذیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *