6 روش برای کاهش درد پریود

6 روش برای کاهش درد پریود

افراد در مواجهه با هرگونه درد در بدن خود سراغ مسکن‌ها می‌روند. خانم‌ها هم معمولا برای کاهش دردِ پریود از این قاعده پیروی می‌کنند. با این وجود ممکن است این مسکن‌ها عوارضی نیز داشته باشند. در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی مسکن‌ها، روش های سالم تری نیز برای کاهش درد پریود معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا با 6 روش برای کاهش درد پریود آشنا شوید.

1.قرص مسکن، ساده ترین گزینه از بین 6 روش برای کاهش درد پریود

داروهایی مثل ژلوفن و مفنامیک اسید می‌توانند درد را سریعا کاهش دهند. توصیه می‌شود از ژلوفن به ندرت و فقط هنگامی که درد شدید است استفاده کنید. مفنامیک اسید را به صورت مرتب در دو روز اول استفاده کنید تا درد را کاهش دهد. اگر درد شما بسیار شدید بود به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و در صورت تجویز آنها، از مسکن های قوی تری نیز استفاده کنید. در ادامه تعدادی از قرص‌های مسکن و خواص آنها را برای کاهش درد پریود ذکر می‌کنیم.

  • ایبوپروفن

    این دارو با داشتن خاصیت ضد التهابی می‌تواند به کاهش درد پریود کمک کند. این دارو یک مسکن قوی برای درد است. از مصرف بی مورد و مکرر این دارو بپرهیزید زیرا استفاده زیادی آن موجب سکته مغزی می شود. حتی ممکن است باعث بروز زخم معده نیز گردد.

  • ناپروکسن

    ناپروکسن یک داروی ضد‌التهابی برای تسکین درد است. این دارو علاوه بر درد پریود، درد‌های سایر نقاط بدن را نیز آرام می‌کند.

  • سلکوکسیب
    برای کاهش درد پریود بسیار موثر است اما از شهرت کمتری برخوردار است.
  • آسپرین

    مسکنی برای درد‌های خفیف است. این دارو برای درد پریود نیز مفید می‌باشد. کاربرد اصلی آن جلوگیری از سکته قلبی و مغزی است.

  • نوافن

    این دارو یک مسکن قوی برای کاهش درد پریود می باشد. علاوه بر تسکین دهندگی، باعث کاهش میزان خونریزی شدید قاعدگی نیز می‌شود. این قرص ترکیبی از استامینوفن، ایبوپروفن و کافئین است.

2. رژیم های غذایی سالمتر انتخاب کنید

به گزارش سازمان بهداشت جهانی یک رژیم غذایی سالم به محافظت در برابر سوءتغذیه در تمام اشکال آن و همچنین بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان کمک می کند. علاوه بر این، رژیم غذایی سالم در کاهش درد پریود نیز اثر دارد. گوشت بدون چربی (گوشت قرمز یا مرغ) منبع مهمی از آهن و پروتئین است، به ویژه برای زنانی که پریودهای سنگین دارند مفید است. در زمان پریودی از چربی های اشباع شده مانند کره، خامه، بیکن و چیپس سیب زمینی خودداری کنید. نمک و کافئین را محدود کنید و بیشتر آب و دمنوش های گیاهی مانند بابونه بنوشید.

مصرف چربی ها را کم کنید و سبزیجات را جایگزین آنها نمایید. برای کاهش درد پریود منیزیم بیشتری مصرف کنید تا از گرفتگی عضلات جلوگیری نماید. منیزیم در بادام و اسفناج به مقدار زیادی وجود دارد. آب فراوان بنوشید تا بدن‌تان دچار کمبود آب نشود. از مصرف برخی غذاها مانند: الکل، کافئین، غذاهای شور و نوشابه های گاز دار بپرهیزید.

مقاله پیشنهادی: جدول زمان بندی پریودی

3. از روش‌ها و داروهای سنتی برای کاهش درد پریود غافل نشوید

برای کاهش درد پریود می‌توانید از روش‌های سنتی و گیاهان دارویی استفاده کنید. اینگونه روش‌های درمان هیچ گونه ضرری برای بدن ندارند. در ادامه چند نوع از آنها را معرفی می‌کنیم.

    • دارچین

      دارچین ماده ای مسکن برای درد است. دارچین به کاهش انقباضات رحمی کمک خواهد کرد و باعث تسکین درد می‌شود.

    • شکلات تلخ

      شکلات تلخ ماهیچه‌ها را به سرعت آزاد می‌کند و سبب تسکین درد می‌شود.

    • زنجبیل

      زنجبیل میزان ترشح هورمون‌های درد بدن را کاهش می‌دهد و انرژی فرد را نیز افزایش می‌دهد

    • آب بنوشید

      با نوشیدن آب فراوان می‌توانید از درد و نفخ شکم جلوگیری کنید. بهتر است آب گرم بنوشید تا با افزایش جریان خون، گرفتگی عضلات بهبود یابد.

    • رازیانه

      یک مسکن خوب برای درد می‌باشد. سه روز قبل از پریودی روزی دو بار از دم کرده ی این گیاه استفاده کنید.

    • جعفری
      این سبزی به کاهش درد شما کمک زیادی می‌کند.

 

روش ها و داروهای سنتی برای کاهش درد پریود

 

اسید چرب مصرف کنید

مصرف غذاهایی مانند ماهی، آجیل هایی مانند گردو و بادام و کنجد را که دارای اسید‌های چرب هستند افزایش دهید تا به کاهش درد پریودی کمک نمایید.

 

مقاله پیشنهادی: سم زدایی از بدن در زمان پریود

4. ورزش را جدی بگیرید

فواید جسمی و روحی ورزش فقط محدود به زمان پریودی نمی‌شود. در واقع، رعایت یک روتین ورزشی می‌تواند به کاهش برخی از شکایات رایج در زمان قاعدگی کمک کند.

به گزارش وبسایت هلث لاین و به نقل از دکتر کریستوفر هالیگزورث، این دوره از نقطه نظر هورمونی، پیچیدگی خاصی دارد. او توضیح می‌دهد: “هر دو هورمون پروژسترون و استروژن در تمام طول دوره چرخه قاعدگی در پایین ترین حد خود هستند، که می‌تواند باعث شود افراد احساس خستگی کنند و انرژی کمتری داشته باشند.” بنابراین عادت به ورزش و داشتن تناسب اندام، احساس کسالت در زمان پریودی را به حداقل کاهش می‌دهد.

5. ماساژ درمانی

یکی از روش‌های کاهش درد زمان پریودی ماساژ است. ماساژ با روغن‌های گیاهی  تأثیر زیادی در کاهش درد پریود دارد. تحقیقات نشان داده است که علاوه بر این که با ماساژ شدت درد کاهش می‌یابد، اثرات آن تا شش هفته بعد نیز ادامه‌دار می‌شود.

یکی از بهترین روش‌های ماساژ در دوران پریودی، ماساژ متمرکز بر رحم و عضلات اطراف آن است. انجام ماساژ را از ده روز قبل تا طول دوره قاعدگی برای تسکین درد پیشنهاد می‌کنیم. اگر درد پریود شما بیشتر بود بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص مراحل درمانی را طی کنید.

6. گرم کردن ناحیه شکم، پهلو و کمر

گرم کردن ناحیه پهلو، کمر و شکم به کاهش درد کمک می‌کند. حمام دوش آب‌ِ گرم نیز بسیار موثر است. استفاده از کیسه آب گرم نیز بعنوان یکی از گزینه‌ها پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی

دوران قاعدگی با وجود اینکه با سختی‌هایی همراه است اما باعث سم زدایی از بدن هم می‌شود. در کنار رعایت موارد بالا نیاز است محصولات بهداشتیِ مناسب و استاندارد نیز استفاده شود تا سختی این دوران به کمترین حد خود برسد. لیدی کر یکی از تولیدکنندگان اصلی بازار لوازم بهداشتی بانوان است که علاوه بر ارائه محصولات با قدرت جذب بالا، باعث کاهش میزان حساسیت و التهاب می‌شود. با استفاده از محصولات متنوع لیدی کر دردهای ناشی از پریودی به کمترین حد ممکن کاهش خواهد یافت. برای دیدن نمونه ای از این محصولات کلیک نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *