روز جهانی زن

همه چیز درباره 8 مارس، روز جهانی زن

8 مارس، روز جهانی زن برای بزرگداشت فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان نامگذاری شده است. در این روز پیشرفت ها و دستاوردهای زنان مورد بحث قرار می گیرد و فعالیت ها و برنامه هایی برای تحقق رویای برابری جنسیتی در نظر گرفته می شود. در روز جهانی زن، مسائلی که زنان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند، مطرح می شود و متعلق به همه کسانی است که باور دارند حقوق زنان، جز اساسی حقوق بشر است. در این مقاله قصد داریم تاریخچه و اهداف تعیین روز جهانی زن را مرور کنیم. با ما همراه شوید.

دنیایی که در آن زندگی می کنیم، سرشار از تعارض است. در سطح فردی، همه ما مسئول افکار و اعمال خود هستیم. همه ما می توانیم انتخاب کنیم که تعصب و نابرابری جنسیتی را به چالش بکشیم و فریاد بزنیم. همه ما می توانیم انتخاب کنیم که به دنبال دستاوردهای زنان باشیم و آنها را برجسته کنیم و گرامی بداریم. در مجموع، همه ما می توانیم به ایجاد تغییر و شکل دادن به جهانی فراگیر، کمک کنیم.

چشم انداز روز جهانی زن ایجاد یک جامعه ی فراگیر و عادلانه برای زنان بدون توجه به نژاد، رنگ، قومیت، فرهنگ، گرایش جنسی یا معلولیت است تا زنان بتوانند پتانسیل‌های خود را آشکار کنند.

نخستین جرقه مبارزه برای حقوق زنان در کشور آمریکا زده شد. در سال 1908، 15000 زن در نیویورک به دلیل حقوق کم و شرایط وحشتناک کارخانه هایی که در آن کار می کردند، دست به اعتصاب زدند. در همان سال، اتحادیه اجتماعی و سیاسی زنان (WSPU) در بریتانیا رنگ های نماد روز جهانی زن را معرفی کرد که شامل رنگ های بنفش، سبز و سفید بود. بنفش رنگ عدالت و کرامت و سبز رنگ امید و سفید نشان دهنده خلوص است. سال بعد، حزب سوسیالیست آمریکا مراسم روز ملی زن را ترتیب داد.

در سال 1910 دومین کنفرانس بین المللی زنان کارگر در کپنهاگ برگزار شد. زنی به نام کلارا زتکین (رهبر “دفتر زنان” برای حزب سوسیال دمکرات در آلمان) ایده ایجاد یک سازمان بین المللی برای زنان را مطرح کرد. او پیشنهاد کرد که هر سال در هر کشوری باید جشنی در روز زن برگزار شود و خواسته های آنها مورد توجه قرار گیرد.

در این کنفرانس بیش از 100 زن از 17 کشور به نمایندگی از اتحادیه ها، احزاب و نماینده های زنان کارگر؛ از جمله سه زن اول منتخب پارلمان فنلاند، از زتکین استقبال کردند. پیشنهادی که به اتفاق آرا تصویب شد و نتیجه آن روز جهانی زن بود. در اروپا، این ایده رشد کرد و برای اولین بار در سال 1911 روز جهانی زن به رسمیت شناخته شد.

در آخرین یکشنبه فوریه سال 1917، زنان روسی تصمیم گرفتند که تحت شعار «نان و صلح» اعتراض و اعتصاب کنند. یونسکو در این باره می نویسد: “مبارزه آنها در نهایت منجر به معرفی حق رای زنان در روسیه شد.” در نهایت هم سازمان ملل متحد، روز جهانی زن را برای اولین بار در سال 1975 گرامی داشت.

این آمار که 70 درصد از 1.2 میلیارد نفری که در جهان در فقر زندگی می کنند را زنان تشکیل می دهند و تنها 1 درصد از زمین های جهان در اختیار زنان است و همچنین زنان دو سوم کار را در جهان انجام می دهند اما تنها 10 درصد از درآمد را به دست می آورند، بسیار تامل برانگیز است.

همچنین متأسفانه، در بسیاری از مناطق در حال توسعه جهان، به زنان این فرصت داده نمی‌شود که پتانسیل خدادادی خود را درک کنند و از آن استفاده نمایند. زنان اغلب به عنوان شهروندان درجه دوم، در معرض تبعیض، سوء استفاده و استثمار مبتنی بر جنسیت قرار می گیرند. برای مثال، به بسیاری از دختران این فرصت داده نمی شود که به مدرسه بروند و یا رویاهای خود را دنبال کنند.

وقتی صحبت از مراقبت های بهداشتی و ایمنی به میان می آید، زنان با نابرابری های قابل توجهی روبرو هستند. از سال 1996 هر ساله یکی از موضوعات اصلی زنان از سوی سازمان ملل مورد تاکید قرار می گیرد تا برنامه های متناسب با آن توسط این سازمان در طی آن سال اجرا می گردد. به عنوان مثال، سال 2011 «دسترسی فرصت های آموزشی برابر»، سال 2022«شکستن تعصبات جنسیتی» و سال2023 نیز موضوع «نوآوری و تغییرات تکنولوژیکی و آموزش در عصر دیجیتال برای دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران» نامگذاری شد.

اهداف روز جهانی زن

روز جهانی زن به یک جنبش جهانی تبدیل شده است تا:
• دستاوردهای زنان موفق برجسته شوند و مورد تاکید قرار بگیرند؛
• آگاهی در مورد برابری زنان افزایش یابد؛
• برنامه های و فعالیت های مربوط به برابری جنسیتی با سرعت بیشتری پی گرفته شوند؛

در واقع ماموریت روز جهانی زن که هر ساله 8 مارس در جهان برگزار می شود، الهام بخشیدن به زنان است تا در هر زمینه‌ای و در هر رده سنی به دنبال تغییرات مثبت باشند و همه ی افراد در جوامع مختلف تشویق شوند تا تعصبات مربوط به نابرابری جنسیتی را به چالش بکشند.

در روز جهانی زن چه اقداماتی انجام دهیم؟

روز جهانی زن زمانی برای تأمل در مورد پیشرفت، دعوت به تغییر و جشن گرفتن شجاعت و عزم زنانی است که تاریخ را تغییر دادند و برای کسانی است که جنبش های برابری جنسیتی را در آینده پیش خواهند برد. روز جهانی زن فرصتی برای بررسی میزان پیشرفت زنان در مبارزه برای برابری، صلح، توسعه، اتحاد و شبکه سازی برای ایجاد تغییرات معنادار است. برند لیدی کر با شعار حامی زنان مستقل و توانمند پیشنهاد می دهد در این روز اقدامات زیر انجام شود.

  • آگاهی رسانی 8 مارس در شبکه های اجتماعی
  • حمایت ار تحصیل دختران
  • توجه به مسائل بهداشتی زنان
  • حمایت از جنش های محلی برای احقاق حقوق زنان
  • آگاهی رسانی به زنان و دختران جوان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *