نشانه های بلوغ دختران

نشانه های بلوغ دختران

آیا تابحال تجربه داشته‌اید که بطور ناگهانی بلوز یا شلوار محبوب تان را نتوانید بپوشید چون سایز آن برای‌تان کوچک شده است. رشد ناگهانی جسمی یکی از نشانه های بلوغ دختران است. تغییرات و نشانه های بلوغ برای هر دختری اتفاق می‌افتد. بهتر است که دختران قبل از رسیدن به دوران بلوغ با این موضوع مهم آشنایی داشته باشند. آگاهی از نشانه های بلوغ دختران به آنها کمک می‌کند تا بتوانند این مرحله سخت از زندگی‌شان را بسلامت طی کنند.

9 نشانه بلوغ دختران

زمان رسیدن به بلوغ برای هر فردی متفاوت است؛ بنابراین اگر هنوز هیچ نشانه‌ای را در خود مشاهده نکرده‌اید، نگران نباشید! ممکن است بعضی از افراد دچار بلوغ زودرس یا بلوغ دیررس شوند که در مقاله قبلی به بررسی این موضوع و دلایل بلوغ زودرس و دیررس پرداختیم. در این مقاله تمامی جزئیات مربوط به نشانه های بلوغ دختران را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1– رشد سریع

شاید بطور ناگهانی متوجه کوتاه شدن شلوار جین خود شده باشید. یکی از نخستین نشانه های بلوغ دختران، رشد سریع جسمی است. اولین قسمت‌هایی که رشد می‌کنند کف دست و سایز پا بوده و بعد از آن دست و پاها از لحاظ قدی رشد می‌نمایند. ممکن است این مرحله با کمی افزایش وزن همراه باشد تا قد و وزن باهم در تعادل بمانند. در این زمان احتمال این وجود دارد که حس ناخوشایندی داشته باشید و احساس کنید که بدن شما تناسب خود را از دست داده است! اما بهتر است بدانید که بعد از مدتی، بدن شما تناسب خود را بدست خواهد آورد.

2- افزایش سایز سینه ها

سینه‌ها طی مراحل مختلفی رشد می‌کنند. در ابتدا ممکن است متوجه جوانه‌هایی که کمی برآمده هستند بشوید. بعد از آن سینه‌ها بزرگتر شده و ممکن است گاهی اوقات این افزایش سایز در سینه‌ها با درد همراه باشد.

یادتان باشد که ویژگی‌های فیزیکی و ژنتیکی تاثیر بسیار زیادی در تغییر سایز سینه‌ها دارد و نکته مهم این است که حدودا دو سال زمان می‌برد تا سینه‌ها به اندازه ثابتی برسد. حتی ممکن است در اوایل بلوغ یکی از سینه‌ها بیشتر از دیگری رشد کند که اصلا جای نگرانی ندارد و بعد از مدتی اندازه هر دو سینه یکسان می‌شود.

3- رشد موی بدن

یکی دیگر از نشانه های بلوغ دختران، رشد مو در ناحیه تناسلی است. در ابتدا این موها نرم بوده و حجم کمی دارند؛ اما بعد از چند وقت رشد کرده و مجعد می‌شوند. موهای زیر بغل هم در دوران بلوغ رشد کرده و افزایش می‌یابند.

4- افزایش اندازه لگن

در دوران بلوغ دختران، لگن شروع به رشدکرده، باسن پهن تر شده و کمر باریکتر خواهد شد. بعضی از دختران در این مرحله افزایش وزن زیادی پیدا می‌کنند. خوب غذا بخورید و ورزش کنید اما نگران افزایش وزن نباشید. افزایش وزن یک پدیده کاملا طبیعی در دوران بلوغ است.

5- افزایش تعرق

ممکن است در این دوران به میزان بیشتری تعریق داشته باشید؛ چون غدد تعریق بزرگتر و فعال‌تر می‌شوند. برای جلوگیری از بوی بد زیر بغل، استفاده از دئودورانت بسیار موثر است.

6- پوست و موی چرب

افزایش چربی پوست و مو یکی دیگر از نشانه های بلوغ دختران است. در دوران بلوغ منافذ پوست چربی بیشتری تولید می‌کنند به خصوص در قسمت صورت! در ضمن آکنه‌های پوستی هم زیاد می‌شوند؛ به همین دلیل از شوینده‌های پوست و موی با کیفیت استفاده نمایید. پیشنهاد ما محصولات راپیدو است.

7- تغییر در اندام تناسلی

اندام تناسلی هم در دوران بلوغ تغییر کرده و رشد می‌کنند. رحم و واژن بزرگتر می‌شوند تا شرایط برای بارداری مهیا گردد.

8- افزایش ترشحات بدن

رطوبت روی لباس زیر در دوران بلوغ در دختران رایج است و حتی ممکن است متوجه لکه های زرد یا سفید روی لباستان شوید. این ترشحات کاملا طبیعی بوده و برای مرطوب کردن و تمیز نمودن واژن از بدن خارج می‌شوند.

9- پریود شدن

اولین قاعدگی یک نقطه عطف مهم در زندگی یک زن جوان است. یکی از مهمترین نشانه‌هایی که در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد همین اولین تجربه پریود است. در دو سال اول، پریود می‌تواند نامنظم و غیر قابل پیش بینی باشد. حتی ممکن است 6 ماه بین دو دوره پریود، فاصله بیافتد. لکه بینی بین پریودها نیز در دوسال اول کاملا نرمال است.

یک تا دو سال طول می‌کشد که این چرخه منظم و یکنواخت شده و بدن دختران الگوی منظم و مختص خود را پیدا کند.

نوجوانان در این دوران به آرامش نیاز دارند؛ از این رو ایجاد فضای آرام، خواب کافی، ورزش منظم و تغذیه مناسب، ضروری است.

نشانه های بلوغ دختران

 

نکات پایانی در مورد نشانه های بلوغ دختران

در این مقاله، به 9 مورد از نشانه های بلوغ دختران اشاره کردیم. بعلت اینکه در دوران بلوغ، تغییرات جسمی و روانی شدید در نوجوانان بخصوص نوجوانان دختر اتفاق می‌افتد، آگاهی والدین از تغییرات این مرحله از زندگی دختران و رفتار متناسب با آنها، بسیار ضروری است. رفتار شایسته در دوران بلوغ، اعتماد بنفس دختران نوجوان را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود آنها بدن خود را دوست داشته باشند و با تغییرات آن خوشحال شوند.

خرید و هدیه دادن محصولات بهداشتی مخصوص دختران نوجوان و حمایت عاطفی و درک متقابل، موجب می‌شود ارتباط والدین با دختر نوجوان شان صمیمی‌تر و دوست‌داشتنی تر از قبل شود. لیدی کر بعنوان تولیدکننده محصولات بهداشتی مخصوص خانم‌ها؛ در کنار خانواده هاست تا بتوانند در دوران بلوغ حامی دختران مستقل شان باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *