تغییرات عاطفی در دوران بلوغ

تغییرات عاطفی در دوران بلوغ

بسیاری از دختران نوجوان، پیش از تجربه پریودی نوسانات خلقی و تغییرات عاطفی متفاوتی را از سر می‌گذرانند. برای بیشتر افراد این علائم نسبتاً خفیف است. تعداد کمی، تغییرات شدیدتری در روحیات خود را تجربه می‌کنند تا جایی که روابط شخصی و زندگی روزمره شان مختل می‌شود.

تغییرات عاطفی در دوران بلوغ بسیار طبیعی است؛ بلوغ هم از لحاظ فیزیکی و هم نظر عاطفی بر بدن ما تاثیرگذار خواهد بود. ممکن است تغییرات عاطفی دوران بلوغ هم برای نوجوان و هم برای اطرافیان شگفت آور باشد. این امر بخصوص در جوامعی که آموزش‌های ضروری درباره بلوغ، ارائه نمی‌دهند، شایع است.

6 مورد از تغییرات عاطفی در دوران بلوغ

1- تغییر در طرز تفکر

افزایش سن همواره تغییراتی را در ذهن انسان‌ها ایجاد می‌کند. دوران بلوغ یکی از مراحل بسیار حساسی است که در زندگی هر انسانی اتفاق می‌افتد. در این دوران تغییرات جسمانی و روانی با تغییرات هورمونی همراه می‌شود. این تغییرات در تفکر و نگرش نوجوانان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌گردد آنها مسائل را از زوایای متفاوتی ببینند. با ورود به دروازه بزرگسالی، حس کنجکاوی قوی‌تر می شود. نوجوانان بخاطر تغییرات عاطفی در دوران بلوغ در علایق و سلایق خود تجدید نظر می‌کنند. مثلا ممکن است به سرگرمی‌هایی که در گذشته دوست داشتند، علاقمندتر شده و یا شاید علایق جدیدی پیدا نمایند.

2- بروز احساسات

یکی دیگر از تغییرات عاطفی در دوران بلوغ این است که نوجوان راحت‌تر می‌تواند خوشحالی و ناراحتی خود را ابراز نماید؛ همینطور خودآگاهی فرد افزایش می‌یابد. تغییرات عاطفی در دوران بلوغ موجب می‌شوند نوجوانان به دنبال کشف عواطف خود بروند و از این طریق بتوانند احساسات خود را بصورت شفاف‌تری بروز دهند.

3- زود رنج و حساس

در دوران بلوغ بخصوص برای دختران نوجوان، مواقعی رخ می‌دهد که افراد یا چیزها، برایشان آزاردهنده به نظر برسد. در صورتی که اینطور نیست. در واقع این هورمون‌ها هستند که باعث تغییر در احساسات شده و درست به همین خاطر است که قبل از پریود، بعضی افراد دچار تنبلی می‌گردند. نوسانات خلقی در دوران بلوغ همیشه وجود دارند. نوجوانان باید آموزش ببینند تا با این تغییرات دچار شوک نشوند.

توصیه می‌گردد نسبت به زمان هایی که دچار نوسانات خلقی و عاطفی می‌شوید، آگاهی داشته باشید. اگر در این شرایط، عصبانی شدید قبل از هر حرفی یا هر کاری تا شماره ده بشمارید و نفس عمیق بکشید. اگربه نتیجه مطلوبی نرسیدید بدوید؛ قطعا ورزش در برقراری تعادل خلق و خو، نقش بسزایی خواهد داشت.

4- گریه ی زیاد

ممکن است هر مسئله کوچک و بزرگی شما را به گریه بیندازد و این سبب خواهد شد که روز شما سخت‌تر و طولانی‌تر سپری شود. در این مواقع صحبت کردن با مادران در ایجاد آرامش شما نقش بسزایی را ایفا می‌کند و شاید بهتر باشد خود مادران آغازکننده این هم صحبتی باشند.

5- احساس زنانگی افزایش می‌یابد

از دیگر تغییرات عاطفی در دوران بلوغ می‌توان به افزایش حس زنانگی اشاره کرد، این احساس می‌تواند با شیوه‌های مختلفی خود را نشان دهد؛ مثلا علاقه به آرایش مو و صورت در این دوران شدیدتر می‌شود. تغییرات جسمانی مانند رشد سینه‌ها و ناحیه لگن هم منجر به بروز احساس و رفتار زنانه می‌گردد.

6- اعتماد به نفس کاهش می‌یابد

از آنجا که تغییرات جسمی و ذهنی زیادی در دوران بلوغ برای دختران نوجوان به وجود می‌آید، ممکن است دچار مقایسه‌های اشتباه خود با دوستان‌شان شوند. این مقایسه‌ها سبب کاهش اعتماد به نفس خواهد شد.

بنابراین باید متوجه این قضیه باشید که در دوران بلوغ شخصیت شما در حال رشد و تغییر است و این تغییرات می‌توانند بسیار شگفت انگیز باشند. شناخت ابعاد مختلف احساسی و عاطفی شخصیت خود یکی از نتایج بسیار خوب دوران بلوغ برای دختران نوجوان است، بشرطی که تغییرات عاطفی در دوران بلوغ به درستی درک و پذیرفته شوند.

تغییرات عاطفی در دوران بلوغ

در نهایت اینکه، همراهی خانواده‌ها با نوجوانان و شناخت‌شان از تغییرات عاطفی در دوران بلوغ، کمک زیادی برای سازگاری با این تغییرات می‌کند. خانواده‌ها می‌توانند در جهت حمایت از نوجوان دختر خود، قبل از اولین تجربه پریود، بسته لوازم بهداشتی مخصوص بانوان را به فرزندشان هدیه دهند و در اولین تجربه پریود جشنی برای فرزند خود بگیرند.

بیشتر بخوانید : 9 تغییر دوران بلوغ که دختران باید بدانند!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *