تاخیر در قاعدگی

مهمترین دلایل تاخیر در قاعدگی

قاعدگی «آینه ای» است که تا حدودی وضعیت سلامت زن را منعکس می کند. به این معنا که مشکلات قاعدگی، از جمله تاخیر در قاعدگی ارتباط تنگاتنگی با سلامت اندام های تناسلی و همچنین کل بدن زنان دارد. یک چرخه قاعدگی سالم طبیعی، از زمانی که پریودی شروع می شود تا اولین روز قاعدگی بعدی حدود 28 روز طول می کشد. با این حال، یک چرخه طبیعی می تواند تا 38 روز ادامه دار باشد. اگر چرخه قاعدگی طولانی تر یا بیشتر از حد معمول باشد، تاخیر یا عقب افتادگی در نظر گرفته می شود. در این مقاله مهم‌ترین دلایل تاخیر در قاعدگی را بررسی می‌کنیم.

دلایل تاخیر در قاعدگی

بارداری: یکی از شایع ترین علل عقب افتادگی قاعدگی، بارداری است. به طور معمول، در طول چرخه قاعدگی، پوشش داخلی رحم به تدریج ضخیم می شود تا برای کاشت تخمک بارور شده آماده شود. با توجه به فیزیولوژی طبیعی زنان، اگر تخمک و اسپرم به هم نرسند و فرآیند لقاح شروع نشود، بدن این لایه مخاطی را برداشته و باعث خونریزی می شود.

در این مرحله، چرخه ی جدید شروع می شود. بنابراین، اگرپریودی اتفاق بیفتد، زن باردار نیست. علائم بارداری از علل شایع پریود نشدن است. توجه به این نکته ضروری است که هیچ گونه روشی برای پیشگیری از بارداری وجود ندارد که 100 درصد مؤثر باشد.

شیردادن: ممکن است در هنگام شیردهی پریودهای سبک، پریودهای نادر یا آمنوره(توقف قاعدگی) اتفاق بیافتد. بسیاری از زنان بر این باورند که شیردهی نوعی پیشگیری از بارداری است. در حالی که فقط می تواند شانس باردار شدن شما را کاهش دهد. حتی اگر در دوران شیردهی پریود نمی شوید، امکان بارداری وجود دارد.

کاهش وزن: کاهش قابل توجه وزن یا ورزش شدید می تواند باعث تاخیر در قاعدگی یا از بین رفتن پریود یک زن باشد. کمبود وزن یا داشتن نسبت کم توده چربی در بدن می تواند سطح هورمون های تولیدمثلی را تغییر دهد و آنها را به سطوحی کاهش دهد که تخمک گذاری و قاعدگی اتفاق نیافتد. شخصی که پس از کاهش وزن قابل توجهی، یک یا چند دوره قاعدگی را از دست داده است، باید با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد دریافت مقدار مناسب ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدنش مشورت کند.

افزایش وزن: همانطور که کاهش وزن می تواند از دلایل تاخیر در قاعدگی باشد، اضافه وزن نیز می تواند بر چرخه قاعدگی خانم ها تاثیر بگذارد. چاقی و پریود نشدن گاهی اوقات می تواند نشان دهنده این باشد که یک زن به یک بیماری پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا است.

ورزش شدید: ورزش سخت می‌تواند باعث تغییراتی در هورمون‌های هیپوفیز و هورمون‌های تیروئید که بر تخمک‌گذاری و تاخیر در قاعدگی تاثیر می گذارند، شود. ورزش کردن برای یک یا دو ساعت در روز معمولا بر چرخه قاعدگی تأثیر نمی گذارد. ساعت‌ها ورزش سخت طی روزها طولانی می تواند تغییرات هورمونی بوجود آورد. اگر قصد دارید تا این حد ورزش کنید، بهتر است با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی پزشکی ورزشی مشورت کنید. آن ها می توانند شما را در موارد زیر پشتیبانی کنند:

  • بهینه سازی رژیم غذایی با غذاهای مغذی که انرژی شما را افزایش می دهد؛
  • آموزش تکنیک های کششی برای کاهش استرس فیزیکی؛
  • انجام آزمایش خون برای بررسی کمبود آهن یا ویتامین، عدم تعادل هورمونی، کم آبی بدن و…؛

استرس: استرس شدید تولید هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) هورمونی که تخمک گذاری و چرخه قاعدگی را تنظیم می کند، را مختل می کند. استرس فیزیکی و روانی هم می تواند از دلایل تاخیر در قاعدگی باشد. اما سطح استرسی که می تواند این اثر را ایجاد کند معمولا شدیدتر از داشتن یک روز بد معمول است. از دست دادن یک قاعدگی در حالی که شرایط بسیار استرس زا را پشت سر می گذارید نیز غیر معمول نیست.

ورزش منظم و خواب کافی می تواند به شما کمک کند استرس را از بین ببرید و چرخه قاعدگی منظمی داشته باشید. با این حال، اگر تحت استرس طولانی مدت هستید و سه دوره یا بیشتر را از دست می دهید، صحبت با یک پزشک و مشاور می تواند به شما کمک کند تا مکانیسم های مقابله ای موثر با استرس را شناسایی کنید.

داروها: اگر داروی جدیدی مصرف می کنید، یکی از عوارض جانبی آن ممکن است قاعدگی نامنظم باشد. برخی از داروها، مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی، داروهای تیروئید، داروهای ضد تشنج و برخی از داروهای شیمی درمانی، ممکن است باعث تاخیر در پریود شوند. داروهای ضد بارداری هورمونی فقط دارای پروژسترون مانند Depo-Provera، MiniPill و همچنین روش های پیشگیری Mirena IUD و Nexplanon نیز می توانند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند.

انواع مختلف داروهای ضد بارداری می توانند از دلایل تاخیر در قاعدگی باشند. برخی از داروهای ضد بارداری با پریودهای سنگین، برخی با الیگومنوره(پریودهای سبک و غیرطبیعی) و برخی با آمنوره(توقف قاعدگی) همراه هستند. داروهای ضد بارداری می توانند به تنظیم دوره های قاعدگی شما کمک کنند، اما عوامل دیگری مانند استرس، رژیم غذایی و تغییرات وزن همچنان می توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند.

یائسگی: از دلایل تاخیر در قاعدگی،پیش یائسگی است یعنی دوره انتقال بین سن باروری به سن غیر باروری. قاعدگی‌ها ممکن است در این مدت سبک‌تر و سنگین‌تر باشد. متوسط شروع یائسگی در حدود سن 52 سالگی است، زمانی که یک زن حداقل 12 ماه پریود نشده باشد. بسیاری از زنان 10 تا 15 سال قبل از یائسگی علائم را تجربه می کنند.

سطوح نامنظم استروژن می‌تواند چرخه قاعدگی زنان را تغییر دهد و باعث شود زنان در دوران پیش از یائسگی دچار پریودهای نامنظم یا عقب افتاده شوند. برخی از روش های پزشکی مانند جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی نیز می توانند یائسگی را سریعتر کنند.

تغییر در برنامه خواب : اگر مرتباً شیفت‌های کاری را از روز به شب تغییر می‌دهید، پریود شما می‌تواند نسبتاً غیرقابل پیش‌بینی باشد. تغییر به شیفت شب یا سفر به منطقه زمانی دیگر ممکن است از شروع چرخه قاعدگی شما جلوگیری کند. بر اساس مطالعه‌ای که در Frontiers in Endocrinology منتشر شده است، هر گونه اختلال در ریتم شبانه‌روزی شما ساعت داخلی بدن که فرآیندهای مهم سلولی را تنظیم می‌کند، می‌تواند باعث شود که پریودهای نامنظم را تجربه کنید. تغییر در برنامه خواب نباید باعث شود که به طور کامل پریود خود را از دست بدهید، اما می تواند باعث شود که پریود شما زودتر یا دیرتر از حد انتظار شروع شود.

استفاده از محرک ها: نوشیدن الکل بر هورمون های تولید مثل تأثیر می گذارد و یکی دیگر از دلایل تاخیر قاعدگی است. علاوه بر این، عادت به کشیدن سیگار نیز عامل تاخیر در قاعدگی در برخی از زنان است. زیرا نیکوتین و دود سیگار بر اندام های لگن اثر نامطلوبی دارد و توزیع اکسیژن در ناحیه لگن را کاهش می دهد و آندومتر(پوشش رحم) را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این سیگار کشیدن طولانی مدت باعث ایجاد مشکلاتی در لوله های فالوپ، کاهش کیفیت و کمیت تخمک و ناباروری می شود.

اختلال عملکرد تیروئید و دیابت: مشکلات تیروئید نیز می تواند از دلایل تاخیر در قاعدگی باشد، مانند کم کاری و پرکاری تیروئید، که چرخه‌ی قاعدگی را مختل می‌کند. تیروئید هورمون‌هایی تولید می‌کند که به تنظیم فرآیندهای بدن کمک می‌کنند و اگر تعادل خود را از دست بدهند، می‌تواند باعث عقب افتادن پریود شود. خوشبختانه، درمان‌های موثری برای اختلالات تیروئید وجود دارد، بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، برای آزمایش خون به متخصص غدد مراجعه کنید.

برخی از مطالعات ارتباط بین دیابت نوع 1 و یائسگی زودرس را یافته اند. محققان بر این باورند که این نوع دیابت باعث پیری زودرس عروق و در نتیجه پیری تخمدان می شود. با رسیدن به یائسگی زودرس، ممکن است قاعدگی شما دیرتر و نامنظم باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS): این بیماری در اثر اختلال هورمونی در زنان در سنین باروری ایجاد می شود و باعث پیدایش کیست های کوچک زیادی در تخمدان ها می شود و از تخمک گذاری جلوگیری می کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک بر هورمون هایی که تخمک ها را آزاد می کنند تأثیر می گذارد و برای باروری زنان مضر است. قاعدگی نامنظم ناشی از بیماری تخمدان پلی کیستیک، در صورت عدم درمان زودهنگام، ممکن است بیمار دچار عدم تعادل هورمونی شود که به طور جدی سلامتی را تحت تاثیر قرار داده و خطر ابتلا به سایر بیماری های خطرناک از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و اختلالات تولید مثل را افزایش می دهد.

همچنین بیماری های حاد مانند ذات الریه، حمله قلبی، نارسایی کلیه یا مننژیت می تواند منجر به کاهش وزن سریع، اشتها شود. این شرایط همچنین می تواند منجر به از تاخیر در قاعدگی شود. برخی از بیماری های زنان و زایمان نیز دلایل تاخیر در قاعدگی است مانند فیبروم رحم، اکتروپیون رحم، نارسایی تخمدان، التهاب تخمدان و…

در صورت بروز تاخیر در قاعدگی چکار کنیم؟

برای تشخیص بیماری ها باید به رعایت و نظارت بر چرخه قاعدگی خود توجه کنید تا ببینید آیا ناهنجاری هایی مانند لخته شدن خون، بوی نامطبوع یا رنگ عجیب، درد مبهم در قسمت پایین شکم، ترشحات واژن به رنگ غیرعادی و یا بوی بد در واژن وجود دارد؟! خلاصه، بسیاری از بیماری ها و اختلالات تا زمانی که درمان نشوند می توانند از دلایل تاخیر در قاعدگی باشند. هنگامی که بیماری زمینه ای برطرف شد، ممکن است چند ماه طول بکشد تا پریود شما بازگردد.

در آخر باید بدانید، اقدامات خاصی وجود دارد که می تواند به جلوگیری از تاخیر در قاعدگی و تنظیم این چرخه کمک کند. سبک زندگی سالم، همراه با ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و متنوع سرشار از میوه ها و سبزیجات، پرهیز از رژیم های غذایی فرآوری شده، که علاوه بر آسیب رساندن به سلامتی، چرخه قاعدگی شما را نامنظم می کند. حفظ وزن مناسب و تشخیص به موقع سندرم تخمدان پلی کیستیک یا اختلالات تیروئید، دنبال نمودن درمان مشخص شده، از جمله اقدامات لازم برای پیشگیری از تاخیر در قاعدگی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *